Op weg naar het najaar                                  
 
We maken deze nieuwsbrief in de volle vaart van het vaarseizoen, deels zelfs aan boord. Juist liggend achter een anker, in de nabijheid van een prettig clubhuis, met af en toe bezoek van zeilgenoten, schrijvers, fotografen en vormgevers, is duidelijk hoeveel plezier het water ons allemaal weer geeft. De zeilers en motorbootvaarders die ook dit jaar kozen voor een koers naar het noorden konden via ZeilNoord zowel nuttige informatie binnenhalen, als ook regelmatig mede ZeilNoord deelnemers ontmoeten. 
We zien wel dat er vele watersporters zijn die nog wat te leren hebben. Ankeren blijft voor velen nog een opgave, het gemak van digitale navigatie weerhoudt sommigen om zelf na te denken. Vooral in 'lastige' vaargebieden leidt dat soms tot problemen. Daarom zijn de cursussen van Dick Huges ook zo waardevol. Zeemanschap is een wonderlijke combinatie van kennis, vaardigheden en door ervaring gescherpte intuitie. Voor de rest van het vaarseizoen wensen we u veel ervaringen. Dan wordt het volgende vaarseizoen nog mooier.
Deze nieuwsbrief wordt verstuurd naar alle relaties van L.J. Harri, Observator Watersport en Watersportmedia.
Afmelden kan in de voet van de nieuwsbrief.
      Onze winkel in de steigers                    

Het hele huizenblok waarin onze winkel is gevestigd is aan renovatie toe. Kozijnen, ramen, goten en de muren worden aangepakt en alles krijgt een schilderbeurt. Daar hoort bij, dat we in de steigers staan. Het lijkt op het eerste gezicht, alsof we gesloten zijn maar niets is minder waar. Onze vaste klanten weten ons te vinden en zomergasten die de City-Marina of de Veerhaven aandoen tijdens hun vaarvakantie zijn ook prettig verrast dat ze hun kaarten of de bijbehorende pilots voor de volgende “leg” bij ons kunnen vinden. Het zal nog forse tijd duren voordat we weer uit de steigers zijn maar dan zal alles er ook weer piekfijn uitzien en zijn we jarenlang van de overlast verlost. Schroom dus niet om ons op te zoeken want we zijn gewoon open.
 
Onze winkel is open op 'herentijden'
We zijn er tussen tien uur in de ochtend en vier uur in de middag op dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag. En natuurlijk op afspraak. Heeft u gerichte interesses en wilt u uw bezoektijd optimaal benutten, aarzel dan niet om ons eerst te bellen of om een email te sturen waarin u uw vraag bij ons neerlegt. Graag tot binnenkort.
 
 
 
    Kaarten en Pilots                                          
 
Verwarring over kaarten voor het Duitse Wad

Het was 'breaking news' dat iedereen die op het Duitse Wad vaart papieren kaarten aan boord moet hebben. Duitsland kent richtlijnen/eisen voor de uitrusting aan boord. Daarbij moet bedacht worden dat in Duitsland de Waddenzee zeegebied is en geen binnenwater zoals in Nederland. Daar gelden dus andere eisen. Uiteindelijk bleek dat de nieuwe regel niet van toepassing is op buitenlandse jachten, maar wel verplicht is voor bijvoorbeeld de chartervaart onder Nederlandse vlag. Dat laat onverlet dat de Duitse autoriteiten de vinger op de zere plek hebben gelegd. Immers, het wad is een veeleisend gebied met ook veel beroepsmatige vaart, bijvoorbeeld naar de Elbe. Al langer pleiten we er voor dat, naast de digitale hulpmiddelen, een papieren kaart gewoon nodig is op groot water. Elk jaar zijn er nare ervaringen met kaarten die niet goed zijn bijgewerkt, waarvan de publicatiedatum onduidelijk is of die onoordeelkundig gebruikt worden. En stroomgebrek en kortsluiting komen ook vaker voor dan we denken. Voor een verre reis is een overzeiler wel het minste, op het wad en ook b.v. in de wateren van de Engelse oostkust is een bijgewerkte detailkaart onontbeerlijk. 

Papieren zeekaarten zijn verplicht, bijgewerkt tot de laatste stand van zaken. Elektronische zeekaarten (laptop, kaartplotter) mogen gebruikt worden maar de papieren kaarten moeten aan boord zijn. De normale in de watersport gebruikte elektronische systemen zijn niet goedgekeurd en ECDIS-apparatuur (beroepsvaart) is zelden/nooit aan boord van een jacht. Zie het als de situatie rondom de jachtenradar op de binnenwateren in Nederland, die voldoet ook niet aan de wettelijke eisen.
In de praktijk betekent dat dat iedereen in 2024 nieuwe kaarten aan boord moet hebben. Dit omdat sinds april 2023 de nieuwe BefahrensVerordnung van kracht is en er andere -al of niet verplaatste – gesloten gebieden zijn. Vanaf 2024 zijn die in de zeekaarten aangegeven, in oudere kaarten niet. De schipper mag de kaarten zelf bijwerken maar dan moeten wel alle correcties opgenomen zijn.
Je kunt de ‘amtliche’ zeekaarten gebruiken van het Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrografie  (BSH, zoals onze Dienst der Hydrografie) of van een uitgever van watersportkaarten (NV Verlag, Delius Klasing). Let op: omdat papieren kaarten voorgeschreven zijn moet je daar wel op kunnen werken, dus potlood, gum en koersliniaal moeten ook voorhanden zijn.
 
ANWB : Noord – Midden – Zuid
 
Aan de verwarrende serie losse ANWB waterkaarten komt definitief een einde. De vele kaarten en hun warrige indeling maakten van snel even opzoeken een ware zoektocht naar de juiste kaart. Tijdrovend, niet helder en na de laatste wijziging van de indeling ook qua naamvoering niet de lading dekkend. Heroverwegingen hebben ertoe geleid dat de ANWB nu kiest voor een uitvoering, zoals die voor iedere watersporter zeer toegankelijk en overzichtelijk is. Gebonden in een boekwerkje en gemakkelijk open te leggen tijdens de vaart. Bovendien vind je in deze nieuwe uitgave ook de gegevens die je ook in Almanak 2 vindt, zoals jachthaven-gegevens en bedieningstijden van bruggen en sluizen. In Februari 2025 zijn de nieuwe gidsen beschikbaar. We leggen ze voor u klaar in de stand tijdens Boot Holland.
ANWB Wateratlas Nederland Noord, Nederland Midden, Nederland Zuid kaarten op schaal 1:50.000, formaat 30 x 42 cm.

 
 
Nieuwe kaart van de Hydrografische Dienst
 
Hydrografische kaart 1810 is vervallen; welkom kaart 1820.
Met het vertrek van kaart 1810 verdwenen de randmeren van de kaart. In de nieuwe kaart 1820 is opgenomen: IJsselmeer, Markermeer, Noordzeekanaal, de havens van Amsterdam en nieuw: de IJsseldelta met het Ketelmeer en de vaarroute in de richting van Kampen. De vervanging van kaart 1810 door de 1820 maakt deel uit van de heroriëntatie van de Nederlandse Hydrografische Dienst gericht op het verder terugbrengen van uitgaven die niet het solas-gebied betreffen en waarvoor ook zeekaarten beschikbaar zijn.


 
       Astrocursussen 2024-2025                              

 
Ook de komende winter geeft Dick Huges weer zijn welbekende cursussen. Er zijn drie smaken: De volledige astrocursus: Astro zon, de verkorte, eenvoudiger cursus Astro light en de cursus over zelfredzaam  zeemanschap 'Wat nu schipper'.

De data van de cursussen 2024/2025:
Astro-Zon-Rotterdam: zaterdag 23 en zondag 24 november 2024  
Astro-Zon-Hoorn: zaterdag 11 en zaterdag 18 januari 2025
Astro-Light-Hoorn: zaterdag 16 november 2024
Wat nu schipper-cursus-Rotterdam: zaterdag 7 december 2024

Opgeven em meer informatie op de site sextantnavigatie.nl en  Zelfredzaam Zeemanschap 
 
        Gastenvlaggen wereldwijd                      
 
In de meeste watersportwinkels vindt u vast de gastenvlag van Engeland, Frankrijk of Denemarken. Maar wat als je naar Quatar zeilt of naar Kiribati? In Rotterdam liggen de gastenvlaggen van alle landen ter wereld op de plank.
     HISWA NEE, Wereldhavendagen JA                     
 
We moeten een keuze maken; het is niet anders. Beide evenementen hebben ons hart, laat dat duidelijk zijn. Toch zorgen de ontwikkelingen in de watersport ervoor dat de keuze voor een presentatie op de Hiswa of op de Wereldhavendagen steeds gemakkelijker wordt.

 
Dat komt goeddeels door het publiek dat zich voor de HISWA te water meldt. Deze bezoekersgroep vindt steeds minder dan in het verleden aansluiting bij hetgeen wij in ons assortiment aanbieden. Wij bewegen ons nu eenmaal niet in de wereld van glamour en glitter en dagjesmensen. We hebben vastgesteld dat wij veel meer connectie met ons publiek ervaren op de kleinschalige beurzen en bijvoorbeeld met het publiek dat naar Boot Holland komt. Dat doet uiteraard niets af aan de HISWA maar zegt vooral iets over ons.

De wereldhavendagen vormen als gratis evenement een enorme publiekstrekker en het zijn de nautisch geïnteresseerde mensen die ons aan de Veerhaven weten te vinden voor boeken over koopvaardij, over scheepstypen, scheepvaartmaatschappijen en romans. En ook hier onze aanbieding van assorti antiquarische boeken tegen de prijs van slechts € 8,- per kilo. Naast foto’s, modelbouw, nautische hebbedingetjes en veel meer.

Leeuwarden 5 t/m 9 maart 2025
We zijn er weer bij in Februari. Boot Holland is voor ons de aftrap voor het nieuwe seizoen en we zullen ons best doen om weer een zo breed mogelijk specialistisch boekenbestand voor u mee te brengen.
 

     Nieuwe boeken                                        
 
Zeiljacht Gladys, 40 jaar en 7 zeeën
 
Het is niet vreemd dat mensen hun levensbepalende reiservaring willen delen. Meestal mondt dat uit in een boek, een blog of een beeldverslag over de avonturen en de lifestyle aspecten van hun reiservaring. Heerlijk voor de lezer om in weg te dromen maar velen blijken vooral ook interesse te hebben voor reiservaringen van technische aard en voor de theoretische aspecten van verder varen op zee.

Dick Huges neemt ons in zijn boek mee via kapitein Rob en het zeilen in open bootjes naar jachten in verschillende gedaantes. Verschillende reizen worden gememoreerd en uitdagingen zoals de Ostar-race en het solozeilen in al haar facetten komen beknopt maar helder aan de orde. Het boek bestaat uit tal van fragmenten en toelichtingen op de verschillende vraagstukken die zich bij het zeilen op het grote water voordoen. Verhelderend en zonder teveel franje maar altijd bijzonder lezenswaardig. Het is een verslag van 40 jaar ervaring en van – soms wat in het vergeetboek geraakte - wetmatigheden maar óók van persoonlijke waarnemingen door de ogen van een gepassioneerde zeezeiler.

Zeiljacht Gladys, 40 jaar en 7 zeeën, Dick Huges, Uitgeverij Lanasta, hardcover, rijk geïllustreerd, 208 pagina’s.
 
 
 
De 75 mooiste vaarplekjes van Nederland
 
Watersporters delen hun favoriete aanloopplaatsen in Nederland met u. In dit boekje een ruim palet van ankerplaatsen, steigers en havens die meer dan de moeite waard zijn om te bezoeken op eigen kiel. Interessant voor watersporters die hun scoop wat willen verleggen naar andere vaargebieden binnen onze landsgrens.
 
De 75 mooiste vaarplekjes van Nederland, Klaas Wiersma, Uitgeverij Hollandia, paperback, ruim geïllustreerd, 178 pagina’s.
 
 
 
In de juiste diepte

 
Jetty de Koster zeilde met haar Compromis 888, Pasión, van Marina Muiderzand naar Alcaidesa Marina, net buiten Gibraltar.
Het verhaal begint in 2020, op het moment dat Jetty net haar ex-vriend heeft uitgekocht en de Pasión helemaal van haar is. En de boot moet naar Spanje waar ze woont. Ze staat nu voor een enorme uitdaging; heel veel ervaring heeft ze niet
Zaterdag 24 juni 2023 gooit Jetty de trossen los, met behulp van een opstapper. Vanaf Cherbourg staat ze er alleen voor en begint ze aan haar solotocht. Tijdens het eerste deel van haar reis wordt ze meteen op de proef gesteld als opeens de genua omlaag komt. Ook ervaart ze hoe moeilijk het is om op te kruisen met wind én stroming tegen. Jetty is erg onder de indruk van de zeileigenschappen van Pasión. In drie weken tijd leert ze beter navigeren op stroming en met wind tegen.
 
Jetty ervaart wat weinig slaap met een mens doet en maakt haar eerste offshore solo zeiltocht die uiteindelijk tien dagen duurt. Tenslotte sluit ze haar reis al coasthoppend af van de Algarve naar Gibraltar op zoek naar de beste manier om orka’s te vermijden. Het wordt het moeilijkste deel van haar reis, maar dankzij behulpzame mede zeilers komt ze uiteindelijk op haar bestemming. De eenzame en lastige tijd, die Jetty ervaart tijdens de Covid lockdown, heeft haar gestimuleerd om zich te ontwikkelen van hulpbehoevende beginner tot verantwoordelijke schipper.
 
 
     Nautisch antiek                               
 
Scheepsbarometer met geschiedenis
 
 
Er kwam een prachtige scheepsbarometer binnen in de originele transportkist. Een Negretti & Zambra, zoals het KNMI die later ook ging gebruiken. Gekocht in 1946 bij jawel: L.J. Harri.
Na flink wat omzwervingen is dit fraaie precisie-instrument dus nu weer even terug op bekend terrein. Wie wordt de volgende trotse eigenaar?
 

                                                     Social Media                                                               
 
Volg ons op Facebook en Twitter! We vernieuwen onze Facebook pagina's bijna elke dag.
Deel, 'like', retweet of volg ons voor het meest recente nieuws.
Klik op een van de logo's.

L.J. Harri ▪ Observator
De Rotterdamse Scheepvaartboekhandel
Noordereiland Rotterdam ▪ 010 - 2142705
info@observator.nl ▪ljharri@xs4all.nl ▪
 Cure Productions Watersportmedia ▪ watersportmedia@gmail.com