Toch nog beurzen ?
Tijdens het verzenden van de deze nieuwsbrief was - ook vandaag - in het nieuws dat er veel versoepelingen komen, ook voor evenementen. De organisatie van de Hiswa te Water is vol vertrouwen dat de beurs op 1 t/m 5 september dit jaar kan doorgaan.
L.J. Harri-Observator-Watersportmedia is ook nu weer vanzelfsprekend van de partij..
Ook de organisatoren van de Traditionele Schepen beurs mikken voor deze beurs op 12, 13 en 14 november.
Net als musici en acteurs zien we er naar uit om u weer 'live' en in goede gezondheid te ontmoeten.
Openingstijden
Nadat de deuren weer open mochten hebben we de openingstijden aangepast.
Zowel Observator als L.J. Harri zijn open:
dinsdag t/m zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur
en op afspraak.
Overzeilers in het digitale tijdperk
We weten dat de meesten van u inmiddels op digitale kaarten varen. Afgezien van het het feit dat de kwaliteit en betrouwbaarheid nogal verschilt tussen verschillende aanbieders, blijft het ook nuttig en veilig om daarnaast de papieren kaarten mee te nemen. Al was het alleen maar voor het overzicht is het een goed en veilig idee om in elk geval de overzeilers aan boord te hebben. Een kwestie van goed zeemanschap.
De meeste overzeilers worden geleverd door de British Admiralty. Voor de Noordzee zijn dat bijvoorbeeld de plankaarten 2182 A, B, C en D van de British Admiralty waarvan de kaarten B, C en D deze maand een nieuwe editie kregen.
Als plankaart kunnen ook de NV Pilot kaarten uitkomst bieden. Deze zijn amper bijgewerkt, maar gunstiger geprijsd dan de BA overzeilers.
Printstraat voor British Admiralty
Vooruitlopend op de Brexitproblemen hebben we in Rotterdam de mogelijkheid gecreëerd om alle BA kaarten te drukken in onze eigen printstraat. Waar geen 'jachtkaart' beschikbaar is, brengt BA altijd uitkomst.
Bloemlezing ZeilNoord 2020
De 2020 editie van de Bloemlezing ZeilNoord kan vooral dienen als inspiratiebron voor al die zeilers die voor de eerste keer naar de Oostzee gaan. Na het succes van de vorige editie bleven tot ver in het najaar deelnemers hun ervaringen delen.
Klik op de voorpagina voor de link.
Noordzeilers naar Zweden,Duitsland en Polen
In de steeds succesvollere facebookgroep 'ZeilNoord' gaven vele deelnemers aan dat ze 'om de oost' gingen, Het oostelijk bekken van de Oostzee is populair geworden, soms ook door iets makkelijker toegankelijke corona-maatregelen.
Klik op het plaatje voor ZeilNoord
De twee bloemlezingen die onstaan zijn vanuit de facebookgroep beleven een enorme aandacht, vaak met juichende reacties.
René Vleut schreef de Vaargids Baltische staten. In samenwerking met diverse medezeilers van 'ZeilNoord' ontstond een praktisch e-boek over de wonderschone kusten ten oosten van Gdansk. Het e-boek vindt u in de webshop. Nu leverbaar.
Klik op het plaatje voor de link.
Nautische instrumenten
"Breeuwen klaar: ijzers aan de wand"
Zoiets moet de eigenaar van deze set breeuwijzers en een fraaie antieke klophamer vast gedacht hebben. Een bord vol nostalgie, met referentie aan bloed, zweet en tranen. Want het aloude ambacht om met zogeheten Apenhaar (gedroogde kokosvezel gedrenkt in koolteer) de naden tussen de gangen van een houten schip te dichten is er een van volharding en discipline. Een dunner reepje Apenhaar of een stukje overgeslagen betekent meteen een potentiële plek voor nieuwe lekkage of zelfs het begin van uitspoeling van het breeuwsel tijdens een hobbelig vaartochtje. In het vlak van het schip worden kleine gaatjes gestopt met een flinke schop zaagsel dat zich in de minieme open naden vastzuigt. Eenvoudig maar uiterst effectief. Met de komst van het rubberen van de naden kon het breeuwgereedschap aan de wand, getuige deze nieuwe aanwinst in de winkel op het Noordereiland.
Kaarten en pilots
Frans Maas
Wie Frans Maas kent denkt Standfast. De naam van een eigenzinnige werf in Breskens die zich ontwikkelde in een tijd dat kevlar, epoxy en dynema geen vanzelfsprekende fenomenen waren. Opgegroeid met houten rompen, katoenen tuig en niet-elektronische navigatie doorleefde Frans de schepen waarin hij voer en dat leidde tot zeer karakteristieke ontwerpen. Ook het feit dat Frans al dan niet in het illustere gezelschap van plaatsgenoot Piet Vroon zeer actief aan wedstrijden deelnam (hij zeilde maar liefst 20 keer de Fastnet Race) maakte van hem een praktijkontwerper pur sang. Het tragische einde dat Frans beschoren was onderstreept nog eens de statuur van Maas als vakman en ervaringsdeskundige. Men heeft Frans bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd verrast met een boek waarin op heldere wijze zijn leven wordt belicht. Met verhalen over de ontwerpen en over de vele reizen. Een prachtig tijdbeeld uit 2002.
Door een toeval kregen wij de beschikking over een ongeopende doos met het boek Frans Maas One – Off !
Zolang de voorraad strekt.
Klik op het omslag voor de webshop