DUURZAME
LOGISTIEK INDEX
LSI
– LOGISTICS SUSTAINABILITY INDEX
24 oktober 2019
– slotevent LSI – VIL
tekst: Georges Janssens
Toen Al Gore in
2006 de film presenteerde ‘An Inconvenient Truth’, is
het echte klimaatbewustzijn wakker geschud in onze wereld.
In de grafiek zien we door de jaren heen welke aanvullende waarschuwingen er
zijn bijgekomen.
Noch steeds zijn we er niet allen van bewust van de gevolgen van de roofbouw
die we op onze planeet uitvoeren.
Steve Sel, VIL
SLOTEVENT
LOGISTICS SUSTAINABILITY INDEX
VIL – 24 OKTOBER 2019 – GENT
Steve Sel, Manager Projecten en Valorisatie bij VIL, kon een
honderdtal deelnemers verwelkomen en wees erop dat het uitbrengen van een ‘Logistics Sustainabililty Index -
LSI’ gedragen wordt door een hele reeks van factoren.
Elk bedrijf is
uniek waardoor het definiëren van uniforme indicatoren niet altijd even
gemakkelijk is.
Ook schets hij de plaats van duurzaamheid in de cirkel die de logistieke
dienstverleners en industrie omringt.
Peter Lagey
Peter Lagey, Manager bij Mulitmoddal
Vlaanderen, onderlijnt dat duurzaamheid nu zich niet meer mag beperken tot
woorden maar dat daden moeten gesteld worden.
Duurzame
logistiek betekent dat infrastructuur, grondstoffen, middelen en mensen worden ingezet
op een manier die geen schade berokkent aan mens of planeet, nu en in de
toekomst.
Ondertussen
zijn al meer dan 100 Vlaamse bedrijven er fier op om het logo van Lean en Green te dragen.
Anderzijds vormt de LSI een zware druk bij het aanhouden van dit logo.
Een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats) op Lean en
Green zien we hier:
Aan de hand van
enkele voorbeelden stelt hij de problematiek van klimaat, milieu, mobiliteit en
veiligheid naast elkaar en de juist keuze maken is een opdracht.
-een
transitiebrandstof als LNG hoe weegt dit op tegen schonere diesel.
-een vermindering van CO² uitstoot versus broeikasgassen CNx.
-een circulaire
economie of wegwerpverpakkingen.
Een modalshift voorbeeld:
Karen Simons
LSI – HULPMIDDEL VOOR
EEN REËEL EN EFFECTIEF DUURZAAMHEIDSBELEID
Karen Simons is
projectmedewerker bij VIL en zegt dat de scopebepaling de grootste uitdaging
was in de ontwikkeling van de LSI.
Via een marktonderzoek verkreeg men inzichten:
-duurzaamheidsmeting
bij burgers; zoals verbruik van energie en water
-enquête bij
VIL-leden; elk bedrijf is uniek en daardoor moeilijk te vergelijken
-behoefteanalyse bij de projectdeelnemers; LSI moet een weerwaarde geven
Logo’s van de deelnemers aan het
project.
Koen Mommens, onderzoeker bij MOBI VUB, schetste een framework van de LSI.
Meer dan 190 indicatoren moesten in aanmerking worden genomen en dan ook nog de
onderlinge relatie ervan.
Mario Geens, Manager Project & Operational
Development bij HAVI Logistics, zegt dat men als KMO
het verschil moet durven maken door duurzaam te ondernemen.
Middels het ideeën verzamelen via de werknemers, evaluaties van vloot en
chauffeur, afstellen van koelinstallaties, motivatie van de werknemers door een
bonus te geven, samenwerking met scholen, e.a..
Dit alles geeft besparingen van CO² uitstoot, minder verbruik van
energiebronnen, actiever afvalbeleid en een beter sociaal klimaat.
Vooral het
investeren in werknemers – oprichten van een veiligheidsteam, medewerkers
betrekken in bedrijfsvoering, invoeren van een 4-dagen stelsel voor arbeiders
voor wie het werk is te zwaar geworden – hebben ertoe geleid dat duurzaam
ondernemen een winsituatie heeft gecreëerd in het bedrijf.
De Maatschappij
Linkerscheldeoever (MLSO) manifesteert zich in een
duurzaam logistiek park met een ‘future proof’ concept. Peter Van de Putte, directeur
MLSO, schetst in het kort hoe men te werk gaat in het Logistiek Park Waasland
aan de hand van bedrijventerreinmanagement met gezamenlijke veiligheid, afval
ophalen, facilitaire diensten, enz. Ook het milieu krijgt aandacht door
gemeenschappelijke waterinfiltratie, groene buffers, duurzaamheid in
bedrijfsvoering, duurzame energie.
Hij breekt ook een lans voor een ‘Local Energy
Community -LEC’ dat moet kaderen in de door Europa aangenomen energie pakketten
en die de lidstaten moeten implementeren in hun wetgeving.
Ook naar de toekomst toe is een concrete aanpak en samenwerking van de
energiebezorgers een must.
Arnaud
Serrien, COO Arcade Group, heeft het over duurzaam
bouwen waaraan dikwijls ook een hoger kostenplaatje mee gemoeid
gaat. Heel wat meetsystemen kunnen daarbij helpen maar ook de
wetgevingen dienen zich aan te passen aan de evolutie. Duurzaam
ruimtegebruik, flexibiliteit, efficiënt energiegebruik, ruimtelijke planning,…
zijn maar enkele elementen waar voortaan moet naar gekeken worden.
Logistieke opportuniteiten
door energie transitie: onder deze titel toont Frederik Loeckx,
Managing Director bij FLUX50, vooreerst welke doelstellingen er voorgeschreven
zijn door Europa voor 2020 en 2030; deze doelstellingen kunnen verschillen per
regio.
Heel wat opportuniteiten dringen zich dus op om in de toekomst te kunnen
voldoen aan de wellicht steeds stijgende energievraag.
Er zal nood zijn aan opslag van energie die zal moeten geput worden uit de
tijdelijke overproducties.
DEBAT ‘BRANDSTOF VAN DE
TOEKOMST’
Steve Sel van Vil, ondervraagt vier panelleden over hun visie op
de brandstof van de toekomst.
Gert Snel, CEO
Snel Logistic Solutions, zegt dat het tijd is voor de
volgende stap in evolueren en verbeteren. De blauwe diesel (HVO) in de
transportsector zal hierbij de volgende jaren zeker helpen. Hij wijst er
ook op dat het ‘ja maar’ verhaal best eens kan worden omgedraaid en te kijken
naar de voordelen van vooruitstrevend te zijn.
Peter Lagey, VIL, wijst erop dat een aantal lasten, als bv
kilometerheffing en accijnzen, voor iedereen hetzelfde moeten zijn. Het
zijn niet de innovaties die moeten beloond worden maar eerder diegenen niet mee
willen evolueren die moeten belast worden.
Wouter van der
Laak, Waterstofnet, verdedigt het gebruik van waterstof als brandstof van de
toekomst. Zowel de installatie van een ‘fuel
cell’ in voertuigen (vrachtwagens) als de opslag in
batterijen verdienen onze aandacht.
Laurien Spruyt van de Bond Beter Leefmilieu, pleit ervoor dat de
nul emissie als absolute doelstelling moet worden gehouden. De stappen
ernaartoe moeten goed bestudeerd worden.
Katrien Simons
van VIL onderstreept tot slot dat LSI ertoe bijdraagt om in de toekomst een
efficiënt beleid te voeren en dankt de sprekers en deelnemers aan het project
ervoor.