ELS JANSSENS
mezzosopraan
Op reeds jonge leeftijd
begon Els Janssens te zingen.
Nochtans werd ze
eerst logopediste en stortte ze zich in de Jazz alvorens een zogenoemde
klassieke opleiding te starten aan de conservatoria van Antwerpen, Luik (bij
Gréta De Reyghere) en in het Franse Toulouse (bij Guillemette Laurens).
Vervolgens trekt Els
Janssens naar de Scola Cantorum Basiliensis (CH) voor een specialisatie
middeleeuwse muziek (bij Kathleen Dineen, Crawford Young en Dominique Vellard).
Tekstbewustzijn en een
voortreffelijke uitspraak zijn voor de mezzosopraan Els Janssens van het
hoogste belang.
Gekoppeld aan een soepele
stem, een grote tessituur, rijk aan kleur en nuance, opent dit als
vanzelfsprekend haar repertoire gaande van middeleeuwse gezangen via oratorium
tot kamermuziek en hedendaagse kreaties.
Ook van opera heeft Els
Janssens kaas gegeten : na Speranza in Monteverdi’s “Orfeo”,
Anima Beata in Cavalieri’s “Rappresentazione di Anima e di
Corpo”, Daphné in de Intermèdes van Charpentier (in de
“Malade Imaginaire” van Molière), bereidt Els Janssens zich
momenteel voor op 3 rollen in de kameropera “Esther” (Racine) op
muziek van de hedendaagse Boris Yoffe voor 4 zangers en 7
instrumenten.
Ensembles met internationale
faam zoals Ferrara Ensemble
(CH),
Onlangs bracht Klara
“Dame de Deuil, a musical offering to Marguerite of Austria” (Brumel, Josquin,...) uit met het
Zwitserse
Twee CD’s volgen later dit jaar en in het voorjaar van 2006, met
Arsys-Bourgogne (hedendaagse muziek) en Allégories (Dufay,
Cyprus-manuscript en traditionele muziek van Cyprus).
Nov. 2005