Op weg naar een nieuw vaarseizoen           
 
We staan aan het begin van een nieuw watersportseizoen en de plannen voor reizen verder van huis komen weer boven tafel. Het afgelopen jaar waren vooral de Oostzee en de Belgisch-Franse kust als reisdoel populair. Dit jaar varen veel mensen graag naar hoge bestemmingen in Noorwegen, zoals de Lofoten en ook Bergen en de Sognefjord zijn gewild. Zuidelijker zijn Zuid-Bretagne en de Middellandse Zee weer meer dan gemiddeld in trek. De oversteek naar de Engelse Oostkust is natuurlijk een klassieker dus daarvan verwachten we ongeveer hetzelfde animo. Op de binnenwateren zijn het vooral Parijs, Berlijn en het rondje Maas – Moezel – Rijn wat op het reisprogramma staat. Leuk om te zien dat ook nieuwe schippers het avontuur aangaan. Voor ons is de beurs Boot Holland na drie jaar weer een forse uitdaging. Het assortiment, nieuwe uitgaven en een allengs veranderd gebruik van kaarten en pilots stellen ons voor het maken van keuzes. We zijn er klaar voor. Vooral het weerzien van tal van trouwe bezoekers aan de beurs maakt dat we er enorm naar uitzien om naar Leeuwarden af te reizen.
 
Deze nieuwsbrief wordt verstuurd naar alle relaties van L.J. Harri, Observator Watersport en Watersportmedia.
Afmelden kan in de voet van de nieuwsbrief.
     Kaarten en Pilots                                    

Is er toekomst voor de papieren kaart?

Momenteel is er in de wereld van de professionele scheepvaart een serieuze discussie ontstaan over het feit dat het United Kingdom Hydrographic Office (UKHO) zonder enige vorm van overleg kenbaar maakte tot uitfasering over te zullen gaan van papieren kaarten. Dat zou medio 2026 haar beslag moeten krijgen. De bekende BA-kaarten zouden daarmee uit de roulatie verdwijnen ten faveure van gebruik van elektronische kaarten als enig alternatief. Aangezien de voorschriften vergen dat alleen op deze wijze gevaren mag worden als schepen zijn uitgerust met dubbele ECDIS-systemen die ook ieder afzonderlijk gevoed moeten worden, komt een aanzienlijk deel van het zeegaande contingent hiermee in de problemen. De enorme vloot van kleine koopvaardijschepen onder 3000 ton, service en aanbrengschepen, sleepboten, tenders en vele andere vaartuigen die momenteel veelal met een elektronische kaart varen in combinatie met de papieren kaart, worden dus gedwongen tot extra investeringen. Nog afgezien van het feit of zulks haalbaar kan worden geacht. Denk bijvoorbeeld aan de enorme vloot van vissersscheepjes in de Aziatische regionen. Er is veel geruis en speculatie in de professionele wereld en scheepsontwerpers, bouwers, investeerders en de bankwereld vragen zich af hoe de scenario’s er op zo korte termijn (begin 2026) uit zullen zien.  
Uit voorlopige reacties van -bijvoorbeeld- onze Hydrografische Dienst blijkt dat men voorlopig opteert om de uit handen gegeven Nederlandse papieren zeekaarten, die in co - productie door de UKHO worden geproduceerd, weer in eigen beheer terug te nemen. Ook van de Noorse, Zweedse en Deense Marine komen gelijkwaardige geluiden. Daarmee ontstaat bij ons het beeld, dat het met het verdwijnen van de – in onze ogen onontbeerlijke- papieren kaarten nog wel mee gaat vallen. Voor ons zal het alleen vele malen bewerkelijker worden om voor hetzelfde bereik van heden met alle zelfstandige kaarten producerende partijen samen te werken. Er zijn dus nieuwe uitdagingen in het verschiet. De inkt van dit artikeltje was nog niet droog of de Engelsen kwamen met de mededeling dat de uitfasering van papier niet in 2026 maar in 2030 effectief zou moeten zijn. Zoals wel meer gebeurt lijkt ook hier weer een overhaast en weinig gefundeerd plan de aankeiler te zijn voor een ferme discussie. We volgen die uiteraard met belangstelling en houden u op de hoogte.
 
 
       De watersportbeurzen                                
 
BOOT Holland, Leeuwarden

 
Op Boot Holland zijn we aanwezig met maar liefst drie stands. De gebruikelijke boeken- en kaarten stand vindt u met standnummer 8023 op de vertrouwde plaats. Even verderop is de 'Henk de Velde Memorial' stand, nummer 8018. Het Observator Nautisch Antiquariaat is te vinden op standnummer 2153.
Henk vroeg ons - in wat later het laatste telefoontje zou blijken – om zijn container in Amsterdam leeg te maken. De afspraak die we maakten was om Henks gedachtengoed te blijven verspreiden. Op de beurs bieden we een zeer aantrekkelijk geprijsd pakket aan van Henk's werk.
In de coronatijd hebben veel mensen hun zolders opgeruimd; er zijn dus heel veel mooie 'ingelezen' boeken in ons magazijn. We nemen die mee naar Leeuwarden om nieuwe lezers te vinden voor al dat moois.

Observator Nautisch Antiquariaat: nummer 2153.
 
 
'Henk de Velde Memorial' stand, nummer 8018.

Schrijvers presenteren
In de stand van L.J. Harri (8023) zijn iedere dag schrijvers aanwezig om hun scheppingen toe te lichten en om desgewenst een exemplaar voor u te signeren.
 
 
Zo is woensdag Trudi Rutten bij ons te gast, de auteur van “Honden aan Boord”. Op donderdag, zaterdagochtend en zondag zijn dat Wietze van der Laan en Janneke Kuysters die hun boek “Nieuwsgiergheid als kompas” komen presenteren. Een interessant verslag van 8 jaar zeilen. Op vrijdag is de eer aan Frank Koorneef, de schrijver van vele vaargidsen en toergidsen die nu alvast de nieuwe uitgave van 23 toertochten in Duitsland komt toelichten, dat eind april verschijnt. Zaterdagmiddag verwelkomen we Dick Huges, de nestor van het Klassieke Zeemanschap.
En zoals gebruikelijk: nieuwe kaarten, verse pilots en naar we hopen ook verschillende nieuwe boektitels zullen deel uitmaken van onze presentatie. Nu de HISWA nog slechts een natte versie kent, verwachten we in Leeuwarden echt een grote opkomst van actief varend publiek. We zien ernaar uit om u te begroeten.
 
 
    ZeilNoord, het vervolg                         

Na het overlijden van René Vleut was het voortbestaan van ZeilNoord even ongewis. Door de inzet van Marianne van Ieperen en Arjen Weber is ZeilNoord behoorlijk gegroeid.Op zaterdag 11 februari waren de deelnemers van ZeilNoord welkom in Enkhuizen om ook ‘in real life’ bevindingen en suggesties met elkaar uit te wisselen.Meer dan 150 noordzeilers woonden dit evenement bij; gezellig en informatief.
Janneke Kuysters en Wietze van der Laan maakten voor Zeilen een uitgebreid verslag.
Klik op het plaatje voor het verslag.
 
 
        Nieuwe boeken                                         
 
23 toertochten in Duitsland
Van de hand van motorbootvaarder en ANWB-schrijver Frank Koorneef verschijnt binnenkort de Hollandia vaargids “23 toertochten in Duitsland”. Het werd een nieuwe vaargids naar hetzelfde recept als 35 toertochten voor sloep en motorboot, een bestseller ook van zijn pen. Frank beschrijft prachtige vaartochten op inzichtelijke wijze. Verken de natuurgebieden van Duitsland of de historische steden. Of het nu gaat over de Moezel, de Stad Bremen, Berlijn of de Ems. De gids bevat kaartjes, foto’s en nuttige informatie over de regelgeving en met deze gids kom je beslagen ten ijs als het gaat om de populairste vaarbestemmingen. Deze uitgave vult prima de leegte die was ontstaan nadat de veelgeprezen vaarwijzer Noord Duitse Binnenwateren van de hand van de ons ontvallen René Vleut was uitverkocht. Van Frank Koorneef verschenen ook de vaarwijzers Nederlandse Binnenwateren en die van de Belgische Binnenwateren, ook stelde hij  “Met staande mast door Nederland"samen. 23 toertochten in Duitsland verschijnt in april.
 
 
De laatste reis van de Herzogin Cecile  
Een van de laatste zeilende koopvaardijschepen is de viermastbark Herzogin Cecile. Pamela Eriksson is een 25-jarige journalistiek studente uit Zuid-Afrika. Ze behoort tot de upper class en gaat aan de slag bij een krant waar ze de roddelrubriek verzorgt. Dat verruilt ze voor een bestaan als free lance journalist en gaat reizen, vooral in en om de Stille Zuidzee. Ze merkt dat ze verliefd is op de zee en ze monstert aan op een graanschip. Onderweg naar Europa bloeit er liefde tussen haar en de kaptein van het schip en ze trouwen een jaar later. Hun huwelijksreis wordt een wereldreis naar Australië met de Herzogin Cecile. Het schip strandt echter bij terugkomst op de kust van Devon. Pamela strijdt voor het behoud van het schip, maar een onverwachte zomerstorm maakt aan alle inspanningen een einde. Een waargebeurd verhaal vol spanning, romantiek en drama. Dit boek hoort thuis op de boekenplank naast “de laatste graanrace” van Eric Newby. Zelfde thematiek maar nu vanuit het perspectief van “Venus” beschreven.
Achter de cover de link naar de webshop
 
 
Elektriciteit aan boord
Elektra is met het toenemen van de mogelijkheden steeds ingewikkelder geworden. Daarom is in het afgelopen jaar een geheel herziene versie van elektriciteit aan boord verschenen, uit het Duits vertaald en bewerkt door Olav Cox. In het boek staat alles over de aanleg en het onderhoud van een veilige en betrouwbare boordinstallatie. Geschikt voor de beginner maar ook voor de vakman. Methoden om storingen op te sporen, praktische tips en richtlijnen voor normen en voorschriften. Alles aan de hand van duidelijke stap-voor-stap teksten en schema’s. Wie zich wil verdiepen in de technische aanpak van de elektrische systemen aan boord heeft aan dit boek een fijne leidraad.
Achter de cover de link naar de webshop



 
Nymphaea 
“Het jacht van Koningin Emma” wordt deze prachtige salonbakdekkruiser en “grand old lady” van onze binnenwateren vaak ten onrechte genoemd. Een klassiek motorjacht van 30 meter, gebouwd in Haarlem naar een ontwerp van de bekende scheepsarchitect Henry de Voogt. Dit -tot nu toe- grootste jacht in haar klasse werd in 1917 gebouwd in opdracht van Albert Goudriaan, oprichter van Rederij van Nievelt Goudriaan & Co (Nigoco) in Rotterdam. Na verschillende eigenaren en onder verschillende scheepsnamen kwam het schip in 1978 in bezit van socioloog Dick Pels, die er sindsdien mee vaart en op woont, 
De vroege historie van het schip wordt op heldere wijze beschreven en biedt een prachtig tijdsbeeld en een interessant verslag van het gebruik van het schip binnen de familie Goudriaan, die het schip tot 1941 intensief gebruikte. Toen werd het door de kriegsmarine gevorderd en in 1945 kwam het weer terug. Daarna waren er verschillende eigenaren, zoals gezegd, totdat Dick Pels de zorg voor het schip op zich nam. Door de jaren heen waren er vele aanpassingen en het schip droeg vele namen, totdat Dick haar de oorspronkelijke naam Nymphaea (Waterlelie) teruggaf.  
Het bleef niet bij het terugbrengen van de doopnaam, maar het schip werd grondig gerestaureerd en in de oorspronkelijke staat teruggebracht. In dit boek wordt een uiterst interessant verhaal verteld over de kleurrijke geschiedenis van dit varende monument, waarvan het leven vanaf 1978 gelijke tred houdt met dat van haar trotse eigenaar. 
Het boek is een pareltje. Fraai vormgegeven en voorzien van talrijke authentieke foto’s die niet alleen het schip centraal plaatsen, maar die een prachtig tijdbeeld schetsen van het rijke leven van zowel het schip als van haar eigenaren.
Achter de cover de link naar de webshop

Koershouden met Sheet-to-Tiller
Solozeiler Dick Huges ontdekte bij toeval deze klassieke maar ‘vergeten’ zelfstuurtechniek en raakte gefascineerd. Een lijn, twee blokken en een elastiek; meer heb je niet nodig om je boot zelfsturend te maken. Dat heet sheet-to-tiller wat betekent koershouden met stuurzeilen. Bij sheet-to-tiller genereert de kracht die de boot uit koers brengt een evenredige tegenkracht die haar terugbrengt op haar oude koers, net zoals bij de windvaan en de stuurautomaat.
Achter de cover de link naar de webshop
 

                                                     Social Media                                                               
 
Volg ons op Facebook en Twitter! We vernieuwen onze Facebook pagina's bijna elke dag.
Deel, 'like', retweet of volg ons voor het meest recente nieuws.
Klik op een van de logo's.

L.J. Harri ▪ Observator
De Rotterdamse Scheepvaartboekhandel
Noordereiland Rotterdam ▪ 010 - 2142705
info@observator.nl ▪ljharri@xs4all.nl ▪
 Cure Productions Watersportmedia ▪ watersportmedia@gmail.com