Samen lekker vers koken
Nu het hele land in quarantaine is en iedereen thuis moet blijven, moeten we iets vinden om bezig te blijven en de kinderen te entertainen. Daarom lanceert Delhaize op zijn sociale media kookvideo’s door echte chefs waar je gemakkelijk mee aan de slag kunt. Met die video’s wil de supermarktketen de mensen inspireren om deze moeilijke tijden te trotseren door zelf te koken met de ingedriënten die ze in huis hebben liggen. Geen reden dus om niet vers te blijven koken. Daarbij is het hele gezin nu ook thuis en kan het dus een leuke activiteit zijn om samen met de kinderen te doen. Het is de uitgelezen kans om er een gezellig familiemoment van te maken. Samen lekker vers koken is belangrijk om in deze bijzondere tijden de moed erin te houden en gezond te blijven.
#SamenKokenDoetGoed: Delhaize steunt de lokale horeca
Voor deze actie werkt Delhaize samen met 3 Nederlandstalige en 3 Franstalige chefs, namelijk Seppe Nobels (Graanmarkt 13), Jeroen De Pauw (Canapé), Bart Desmidt (Bartholomeus), Lionel Rigolet (Comme Chez Soi), Alexandre Dionisio (Villa in the sky) en Kevin Lejeune (La Canne en Ville). Zij maken elk 2 kookvideo’s waarin ze zelfgekozen, gemakkelijke receptjes bereiden met verse basisingrediënten die de meesten thuis hebben liggen. Het is de bedoeling dat de mensen de receptjes namaken of als ze de nodige ingrediënten niet hebben liggen, een ander gelijkaardig recept maken met hetgeen ze in huis hebben. De deelnemers worden sterk aangemoedigd om creatief om te gaan met het recept. Wie meekookt maakt tot 14 april kans op een korting van 100 euro voor zijn favoriete lokale restaurant. Daarmee wil Delhaize ook de lokale horeca steunen in deze bijzondere tijden.
Om kans te maken om te winnen moeten de deelnemers het resultaat van hun recept delen door @delhaizebelgium te identificeren en de hashtag #SamenKokenDoetGoed te gebruiken. Via Facebook volstaat het om een comment na te laten door Delhaize te vernoemen en de juiste hashtag bij de foto te plaatsen. Via Instagram moeten de deelnemers hun foto posten op hun openbaar profiel en @delhaizebelgium identificeren met de juiste hashtag. Per video zullen er 50 winnaars uitgekozen worden, wat een totaal maakt van 600 winnaars. De volledige actie kunnen de deelnemers volgen via de Facebookpagina en de Instagrampagina van het bedrijf.
Passende actie voor het veranderend aankoopgedrag van de consumenten
Delhaize geeft ook aan dat het aankoopgedrag van de consumenten vandaag sterk verandert. De klanten kopen meer producten om zelf te koken. Zo merkt het bedrijf een stijging in de verkoop van bloem, dessertbereidingen en zuivelproducten. De meest opvallende stijging is te zien in de verkoop van bladerdeeg, melk en verse gist, die respectievelijk met 100%, 145% en 206% zijn gestegen. Ook eieren en room behoren met een stijging van 40% en 71% tot de meest aangekochte producten.
Dat veranderend aankoopgedrag van de consumenten toont hun bereidheid om zelf meer te koken. Met de kookvideo’s speelt Delhaize dus in op deze trend door zijn klanten te inspireren om samen lekker vers te koken met de ingrediënten die ze toch al in huis hebben.