|
|
|
DECEMBER 2020
Nieuwsbrief over watersport, zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld.
|
|
|
|
|
|
|
U kan het e-magazine 'Boot e~magazine – 12 / Dec. 2020' ook integraal lezen in een online bladerbare versie of dowloaden voor offline lectuur !
Zie: bootmagazine.be
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mirabaud Yacht Racing Image of the Century |
|
131 professionele fotografen namen deel aan de speciale editie van de fotowedstrijd “Mirabaud Yacht Racing Image of the Century”, bedoeld om de beste zeilfoto’s te bekronen die sinds 1 januari 2000 zijn gemaakt.
Gilles Martin-Raget (FRA) won de hoofdprijs, terwijl de publiek koos de foto van Alfred Farré (ESP). Een speciale prijs werd toegekend aan Dan Towers (GBR) voor zijn foto van Bernard Stamm die in 2006 tijdens de Velux 5 Oceans Race geconfronteerd werd met een verschrikkelijke storm in de Golf van Biskaje.
Foto: Winnaar publieksprijs Alfred Farré (ESP)
|
|
|
|
|
|
|
|
Bootmagazine Traveler Herfst/Winter 2020
|
|
NU
in de krantenwinkel
Klik hier voor een 'preview'
of neem een abonnementen:
€ 24,95 per jaar.
EN doe mee aan de Verhalenwedstrijd van Bootmagazine in samenwering met de
Stadshaven Antwerpen!
|
|
|
|
|
|
|
|
Een gedeelde zee |
|
samenvatting van het nieuwe mariene plan voor de Noordzee
Belgen zijn niet de enigen die de Noordzee hebben. Wij delen ze met andere landen. Het Belgische deel bestrijkt slechts 0,5% of 3.454 km² , even groot als een Belgische provincie. Ze is één van de drukst gebruikte mariene gebieden ter wereld. Ze trekt verschillende activiteiten aan en er moeten afspraken over het gebruik ervan gemaakt worden. De federale overheid heeft een marien ruimtelijk plan opgesteld dat loopt van 2020 tot 2026. Om de zes jaar is het aan evaluatie, bijsturing of herziening toe.
tekst: Rita Van de Voorde – foto: Paul Bolsius
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onderweg… Frans onderonsje in coronatijden |
|
Tekst & foto’s: Marie-Rose Degheele
Onderweg gebeurt af en toe iets wat je bijblijft: een ontmoeting, een onverwacht voorval, iets wat je doet nadenken en overpeinzen.
Na een woelige passage door de 4,3 km lange tunnel, van Ruyaulcourt, na oponthoud en heisa wegens een kapotte sluisdeur, naderden we onze bestemming van die dag: het ponton beneden sluis 2 Marquion op het canal du Nord. Het was een lastige dag geweest, we waren moe en prikkelbaar, een rondje bekvechten met een Nederlander op een 15meterjacht dat plaatsverspillend afgemeerd lag, had niet de hoogte prioriteit. Het vroeg enige creativiteit, maar mijn schipper kan overal aanmeren, aan een grasspriet, aan het bijna luchtledige (bij wijze van spreken).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trends zeiljachten: er wordt niet alleen gezeild, ook geleefd aan boord |
|
Qua comfort convergeert de zeiljachtmarkt steeds meer met het gemotoriseerde segment. Alles wat ruimte en luxe biedt, is gewild.
Perfecte vaareigenschappen, eenvoudige bediening, maximaal gebruik van het interieur ruimte benedendeks en het grootste comfort. Niet meer, maar ook niet minder staat op d everlanglijst van de zeilliefhebber. Wie komt er in de buurt?
Enerzijds bieden de huidige jachten veel ruimte en comfort voor veel zeilers, maar tegelijkertijd moeten ze gemakkelijk te hanteren zijn door een kleine bemanning. Voor deze combinatie zijn de liefhebbers bereid een aanzienlijk budget op te hoesten. De nieuw verkochte zeiljachten worden gemiddeld elk groter en dus duurder.
|
|
|
|
|
|
|
'Genieten’ van Hollands water |
|
Het kijk- en leesboek ‘Hollands water’ heeft het natuurlijk over vaargebieden in Nederland. Voor veel landgenoten een ‘dicht bij huis’ regio om met de boot te verkennen en daar is het boek precies voor bedoeld. Het laat je zien hoe aantrekkelijk het is om met de boot doorheen Nederland te trekken. Alles samen bijna 300 pagina’s met verhalen over 30 vaargebieden, 12 steden en 3 publieksevenementen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe trends motorboten, nog meer ruimte en comfort |
|
Wat de vormgeving betreft blijft het klassieke format met flybridge, binnen- of buitenstuurstand het beeld van motorjachten domineren. Maar er zijn steeds meer uitzonderingen.
Afgezien daarvan zijn de eisen die aan een motorjacht vandaag gesteld worden niet gering: “Meer kracht en zeewaardigheid gecombineerd met optimale stabiliteit en uniek comfort tijdens de reis.” Maar de accenten verschuiven wel in functie van formaat van de boten.
Foils laten motorboten niet onberoerd. Zij zorgen momenteel niet alleen voor een revolutie in de zeilsport, maar ze brengt ook een verandering teweeg in de motorbootsport.
De ‘vleugel-technologie’ maakt boten aanzienlijk efficiënter en milieuvriendelijk.
Foto: Candela Seven
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foils begeven het in Vendée Globe |
|
Op 8 november ging de Vendée Globe van start in Les Sables d’Olone, dat kon u lezen in een vorig bericht. Het is de negende editie van deze solozeilwedstrijd met een afstand van 21.638 mijl, gelijk aan de omtrek van de aarde. De race wordt gevaren aan boord van 60 voet IMOCA’s. De start was gepland om 13:02 uur maar door de mist werd de start uitgesteld, om 14:30 uur klink het startschot.
Eerste opvallende feit, er tekende zich vrij vlug een groot verschil af tussen de foilende IMOCA’s en de IMOCA’s met een kiel. Na 15 uur varen was er al 120 mijl verschil tussen foilende koploper en niet-foilende achterblijver.
De eerste die rechtsomkeer diende te maken was Charal van zeiler Jérémie Beyou, een boot waar veel van verwacht werd.
.
Alex Thomson met Hugo Boss, opgave door gebroken roer. Foto: Vincent Curutchet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Twee teams in strijd om Trofee Jules Verne |
|
Vanuit Lorient vertrokken twee teams om jacht te maken op de Trofee Jules Verne. Het gaat hier om de snelste wereldomzeiling. Het zeilrecord rond de wereld staat momenteel op naam van Francis Joyon met IDEC Sport die in 2017 de klus klaarde in 40 dagen en 23 uur.
In de nacht van dinsdag op woensdag 25/11 om 02:55 uur ging de maxi-trimaran Sodebo Ultim 3 van schipper Thomas Coville over de denkbeeldige startlijn bij het eiland Quessant en Lizard Point. Zowat een half uur later, om 03:26 uur, begon ook de maxi-trimaran Edmond de Rothschild van het team Gitana met het duo schippers Cammas-Caudrelier aan een poging om het record te breken. Beide teams maken gebruik van een gunstig weervenster.
IUPDATE:
Gitana team staakt de strijd na een aanvaring met een *OFNI (Objet flottant non identifié – onbekend drijvend voorwerp). Franck Cammas et Charles Caudrelier bevonden zich ten noorden van de Kaapverdische archipel op zo’n 1.900 mijl van Lorient waarheen ze de steven richtten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe systeem praktijktesten pleziervaart pas op 1 juli 2021 |
|
Het nieuwe systeem van praktijktesten pleziervaart zal pas ingaan op 1 juli 2021 (in plaats van op 1 januari 2021).
Wegens de corona-epidemie zijn meerdere activiteiten binnen de pleziervaart in 2020 tijdelijk belemmerd of opgeschort (bv. examens, lessen theorie en praktijk).
Via het Federaal Overlegplatform voor de Pleziervaart heeft de sector de betrokken ministers verzocht uitstel te verlenen voor het nieuwe systeem van praktijktesten.
Intussen is er een principieel akkoord om deze datum uit te stellen naar 1 juli 2021. De nodige acties om dit uitstel een wettelijk kader te geven worden momenteel uitgevoerd. Tot 1 juli 2021 blijft dan het huidige systeem van dienstboekje of praktijkcursus bij een vaarschool van kracht.
Deze informatie is ook terug te vinden op de website van de FOD Mobiliteit.
Foto: Paul Bolsius
|
|
|
|
|
|
Bootmagazine Special:
de Olympische Spelen Retro |
|
De Olympische zeilgeschiedenis van België (1896 – 2016)
Nu bestellen!
Prijs: € 6,95 (gratis verzending) - Stuur mailtje met naam en adres naar: editor@bootmagazine.be
Betaal pas bij ontvangst van het nummer.
Léon, André, Sebbe, Philippe, Evi, Emma… Het verhaal achter de medailles die ze wel (of net niet) behaalden…
|
|
| |
|
|
|
|
Bootmagazine Mail is een uitgave van
K.I.M. vzw / 6minutes press - Grimbergen
Contact: editor@bootmagazine.be
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© 2020 K.I.M. vzw / 6minutes press
|
|
|
|
|