|
Nieuws maart - april 2020
|
|
|
|
|
Logistics Resilience Task Force
|
De ingrijpende maatregelen van de overheid om de COVID-19-pandemie het hoofd te bieden zorgen ervoor dat bedrijven hun activiteiten drastisch anders moeten organiseren of zelfs volledig stilleggen.
De logistieke sector is meer dan ooit van cruciaal belang om de economie draaiende te houden en moet ervoor zorgen dat de bevoorrading van essentiële goederen gegarandeerd blijft. De Vlaamse overheid richt daarom, met ondersteuning van VIL, de Logistics Resilience Task Force op.
|
Sharing Logistics gestart
|
VIL wil het concept van de deeleconomie verder introduceren in de logistiek en uitbreiden naar het delen van logistieke assets, zoals heftrucks, parkings, koelruimtes etc…
In het nieuwe project ‘Sharing Logistics’ zal VIL in samenwerking met Howest een deelplatform ontwikkelen dat vraag en aanbod kan matchen.
Geïnteresseerde bedrijven kunnen nog steeds deelnemen.
|
Interclusterprojecten in opstart
|
In het project ‘Logigrid’ willen VIL en Flux50 samen onderzoeken hoe Smart Microgrids kunnen bijdragen bij de elektrificatie van de Vlaamse logistieke sector en haar transitie naar hernieuwbare energie.
In ‘Re2LiVe’ wil VIL samen met zijn partners (Sirris, SIM, VITO, Flux50, VUB) onderzoeken hoe Vlaamse bedrijven kunnen inspelen op de opportuniteiten in de groeiende markt van lithium-ion batterijen voor elektrische voertuigen.
|
Rural Parcel Delivery in opstart
|
In het project ‘Rural Parcel Delivery’ zoekt VIL naar efficiëntieverbetering bij pakketleveringen buiten de steden.
Ook in minder dichtbevolkte gebieden worden dagelijks zeer veel pakketjes geleverd. Plattelandsbewoners kopen gemiddeld zelfs meer pakketjes via het internet dan stadsbewoners. De levering hiervan verloopt op dit moment weinig efficiënt.
Hiervoor zal een geografisch samenwerkingsmodel met gedeelde cross-docking capaciteit uitgewerkt worden.
|
AI4Cast in opstart
|
In het project ‘AI4Cast’ willen HOWest, Sirris en VIL samen nagaan hoe de inzet van moderne technologieën zoals blockchain, nieuwe data encryptie methoden en artificiële intelligentie kan bijdragen aan het delen en analyseren van data om te komen tot keten-brede, real-time en pro-actieve supply chain voorspelling & planning.
|
Project Cambion afgerond
|
Het concept autodelen (Cambio) groeit jaar na jaar. Waarom zou dit niet toe te passen zijn in de transportsector? Dat was het uitgangspunt van het project ‘Cambion’ dat VIL uitwerkte samen met elf bedrijven.
Het delen van opleggers kan voor transporteurs veel voordeel
kan opleveren. Toch zijn transportbedrijven in de praktijk (nog) niet overtuigd, zo blijkt uit de resultaten.
|
Nieuwe leden
|
|
|
|
|