AMUZ-concert aan huis | Sarah Wegener & Michael Gees 🎹 | AMUZ concert at home

Beste muziekliefhebber, 

Wij hopen dat u en uw geliefden het nog steeds goed stellen. 

Vorige zaterdag kon u het AMUZ-concert van stervioliste Amandine Beyer en haar Kitgut Quartet herbeluisteren, dit
 weekend brengen we u graag een recital van topniveau. Op zondag 6 maart 2016 sloten de Brits-Duitse sopraan Sarah Wegener en de Duitse pianist Michael Gees ons voorjaarsfestival WIENinPRIMETIME op meesterlijke wijze af. Wegener vertolkte met haar warme, soepele en innemende stem liederen van Hugo Wolf, Richard Strauss, Gustav en Alma Mahler en Alban Berg. Gees, een meester in het subtiele pianospel, begeleide haar daarbij en demonstreerde zo nogmaals de onzegbare rijkdom van het historische klavier. 

U vindt dit aangeboden concert op Soundcloud of via onze Facebookpagina. De opname is beschikbaar tot en met maandagochtend. Het programma en de toelichting zijn te vinden onderaan dit bericht. 

Het AMUZ-team wenst u een aangename beluistering en een opperbeste gezondheid toe. 

Houd u goed. 

*

Dear music lovers,

We hope you and your loved ones are still fine.

Last Saturday you could listen to the AMUZ concert by star violin player Amandine Beyer and her Kitgut Quartet. This weekend we present you once more a concert of top quality. On Sunday 6 March 2016 the British-German soprano Sarah Wegener and the German pianist Michael Gees closed our spring festival WIENinPRIMETIME with a sublime recital. With her smooth, full yet flexible voice she performs songs by Hugo Wolf, Richard Strauss, Gustav and Alma Mahler and Alban Berg. Her musical partner Michael Gees is masterly in his subtle and colourful accompaniment, demonstrating  the myriad richness of an historical piano.

You can find this concert on Soundcloud or on our Facebook page. The broadcast will be available until Monday morning. The detailed programme and programme notes can be found at the end of this message.

The whole team of AMUZ wishes you a pleasant hearing and an excellent health.

Take care of yourselves.

Sarah Wegener & Michael Gees
Auch kleine Dinge können uns entzücken

In 1899 publiceert Sigmund Freud zijn boek Die Traumdeutung waarin hij zijn baanbrekende ideeën over de pyschoanalyse kenbaar maakt. Kunnen we de laatromantische liederen, in hun veelgelaagdheid en intense verweving van woord en muziek, ook niet interpreteren als het ontraadselen van ons onderbewustzijn? De liedproductie kent anno 1900 een absolute piek; zowel kleine als grote meesters besteden hun tijd aan deze diepzinnige kleinoden. Hugo Wolf wijdt zelfs zijn volledige carrière aan het meest intieme van alle muziekgenres. Ook kleine dingen kunnen ons in vervoering brengen: het gedicht van Paul Heyse dat Wolf zo pakkend op muziek zette, kunnen we als motto van dit recital aanvoeren. 

*
Sigmund Freud published his book The Interpretation of Dreams with its pioneering theories of psychoanalysis in 1899. Might we also interpret late Romantic lieder, with their multiple layers and intense intertwining of words and music, as an attempt to solve the mysteries of the unconscious? The production of lieder was at an all-time high at the turn of the 20th century; minor and major masters of the genre occupied themselves with these profound little treasures. Hugo Wolf dedicated his entire career to this most intimate of musical genres. Even little things can delight us: the poem by Paul Heyse that Wolf set so enchantingly to music might well serve as a motto for this recital of Viennese delight.



Uitvoerders | Performers

Sarah Wegener, sopraan | soprano
Michael Gees, piano
Programma | Program

Robert Stolz (1880-1975)
Im Prater blüh‘n wieder die Bäume

Erich Wolfgang Korngold (1897-1957)
Lied vom Glück

Alban Berg (1885-1935)
Nacht, uit: Sieben frühe Lieder
Traumgekrönt, uit: Sieben Frühe Lieder

Alma Mahler (1879-1964)
Ansturm, uit: Vier Lieder
Waldseligkeit, uit: Vier Lieder

Max Reger (1873-1916)
Waldseligkeit, opus 62 nr. 2

Joseph Marx (1882-1964)
Waldseligkeit

Alban Berg
Die Nachtigall, uit: Sieben frühe Lieder

Engelbert Humperdinck (1854-1921)
Die Lerche

Max Reger
Waldeinsamkeit, opus 76 nr. 3

Engelbert Humperdinck
Die Schwalbe

Hugo Wolf (1860-1903)
Auch kleine Dinge können uns entzücken, uit: Italienisches Liederbuch

Käthe Volkart-Schlager (1897-1976)
Meine Heimat

Alban Berg
Liebesode, uit: Sieben frühe Lieder

Hugo Wolf
Nein, junger Herr, uit: Italienisches Liederbuch
Wer rief dich denn?
Du denkst mit einem Fädchen mich zu fangen


Franz Lehár (1870-1948)

Meine Lippen, sie küssen so heiß, uit: Giuditta

Richard Strauss
Die Nacht, opus 10 nr. 3

Alban Berg
Schilflied, uit: Sieben frühe Lieder

Käthe Volkart-Schlager
Wie der stöhnende Wind

Alban Berg
Im Zimmer, uit: Sieben frühe Lieder

Richard Strauss
Allerseelen, opus 10 nr. 8

Alban Berg
Sommertage, uit: Sieben frühe Lieder

Joseph Marx
Hat dich die Liebe berührt


*
Het volledige programmaboekje van het concert vindt u hier
 
Michael Gees bespeelde tijdens dit recital een concertvleugel van Bösendorfer, gebouwd in 1884 in Wenen. 

De piano's van Bösendorfer uit de tweede helft van de 19de eeuw en begin van de 20ste eeuw worden steevast met de Weense muzikanten geassocieerd. De firma levert instrumenten aan het conservatorium en het Musikverein, en in hun eigen concertzaal spelen de beroemde muzikanten van de tijd: Franz Liszt, Ferruccio Busoni, Gustav Mahler, Richard Strauss, Hugo Wolf ... De Bösendorfer-piano's worden op een ambachtelijke manier geproduceerd, in tegenstelling tot Steinway, die reeds in de tweede helft van de 19de eeuw op industriële schaal piano's bouwt. De klank van een Bösendorfer is ook donkerder in vergelijking met die van andere merken en de instrumenten hebben een massief uitzicht. De 'Concert Grand' waar Michael Gees op speelde heeft een lengte van 2m74cm en een breedte van 157cm. 
Copyright © 2020 AMUZ, All rights reserved.

AMUZ - Kammenstraat 81 - 2000 Antwerpen - www.amuz.be
Info & tickets: +32 (0)3 292 36 80 | DI & DO 13.00-16.00